tisdag 10 mars 2009

Dimma, Regn & Hagel

Det skulle bli så stort, det skulle bli den bästa sändardagen Hultastenen någonsin sett. Istället blev det i princip en dag i bilen. Efter några väldigt hängivna försök att torka upp Högmod på den annars helt genomblöta stenen flög jag av två gånger högt upp på problemet. Jag konstaterade att Erik och Oskar höll på att bli knäppa av att inte klättra och att jag antagligen bara skulle skada mig om jag fortsatte så vi åkte till Kjuge och hoppades på bättre tur.

Framme i Kjuge letade vi upp det enda torra problemet som idag visade sig vara K.O. Blev väldigt imponerad av problemet och missade högt uppe på flashförsöket. Fick den i andra istället. Erik föll två gånger på mantlingen och när han laddade för det sista försöket hörde vi ett förfärligt ljud. Ett stilla dån som kröp närmare genom skogen. Först långsamt, sen snabbare och snabbare. Erik var först med att fatta vad det var, REGN. Snabbt på med skorna och krita och så slängde han upp sig på problemet. Nånstans halvägs börjar det droppa mer och mer och uppe i havet av slopers tvingas han till slut ge upp.

Som om det inte vore nog med regn för att skrämma oss tillbaka till Väggen II börjar det också hagla och riktigt knäckta åkte vi hem till Lund igen.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Har man gjort ståstart till ett problem och sedan gör sittstart kan det aldrig bli en flash.
Att begrunda andras bestigningar på film innan idrottsman sedan gör sin flash är något vi på avdelningen för bouldering hos polisen just nu tittar på.
Tänk över era handlingar ute i skogen så att vi slipper göra en massa besök.
Polismyndigheten/Fjälkinge Olismyndig

lajfstajl sa...

aaah, jag förstår att det blivit oklarheter här. hade tänkt ta med det i den årliga graddeklarationen men kan lika gärna förklara det direkt. det ni ser på filmen är första försöket på problemet. jag provade alltså sitten innan ståstarten. sen gjorde jag ståstarten och sen satte jag mig ner och gjorde sitten. jag kallade det flash av ståstarten eftersom det enda jag egentligen känt på från sittförsöket var första ståstartsmovetmovet och det hade ingenting med cruxet på ståstarten att göra. var kanske lite nonchalant där men tänkte inte ens över att det inte skulle vara en flash. det är inte riktigt kosher kan jag se nu och jag ändrar såklart det genast i mitt scorecard. det var tur att ni upptäckte detta. mäktigt att det finns folk som faktiskt går in så hårt för en 7A+flash :) hahah. det hade bara varit kul om man fick ett namn med så man visste vem man skulle tacka nästa gång man ses!

något som är mer värt att nämna är att Tvekampen 8A numera står som 7C+ på mitt scorecard. det kommer ett uttömmande inlägg om detta problem som förklaring inom kort.

peace out!

Anonym sa...

Vi vet mkt väl vem du är och vad du håller på med, vi har inte så mkt att anmärka på i ditt fall.
Vi uppskattar att du lägger upp filmer. Blir lättare med bevisning odyl.
Det finns en grupp andra klättrare som vi punktmarkerar ( varav en person som vi tror kan vara landets genom tiderna värsta fall ) , problemet med dessa är just bevisningen då dessa sällan filmar eller fotar vad dom gjort men vi har privarspanare på plats i skogen.
ps. Kalle din graddeklaration skulle vara inne senast 28 feb.