torsdag 14 februari 2008

Locals smocal

En av Kjugekulls allra mäktigaste locals. Foto: Dag Hagen.

Det nämns ofta i debatter att locals ska ha något utökat ansvar för sitt område. Självklart är det ju så att man känner lite starkare för området än någon som bara kommer dit över en helg men det är allas ansvar att lyssna till etikdebatten. Pof, kritanvändning, tickmarks med mera. Detta borde egentligen innebära att jag när jag åker till Bleau borde lämna kritan hemma och bara köra pof. Varför är det då så att många väljer att strunta i de lokala reglerna och överanvända krita i Bleau. Bara för att vi skulle vara upplysta och veta att pof skadar stenen så borde det ändå innebära att vi bryter mot vår egen moralställning om vi vägrar använda det. Det finns ju faktiskt en tydlig etikdebatt där krita framställs som ett gissel. Om Bleausarderna kom till Sverige och körde pof trots vår inställning till det hade det inte heller mottagits särskilt väl. Självklart är det skillnad på olika typer av sten men min fråga är väl egentligen hur långt ens ansvar sträcker sig när man åker till nya områden.
Jag är trött, redovisning om 5 minuter. Usch, jag vill till Kjuge.

Inga kommentarer: