fredag 19 september 2008

Ögonvittne till något magiskt

Kvinnor och män, killar och tjejer, flickor och pojkar, folk och fä!
Jag måste bara få berätta om vad som hände mig på kjuge i tisdags! Jag var där med en lunda kjuging som dessutom blivit utnämnd bleausard av bleausarderna själva och bara det är en histora värd namnet, men den passar bättre framför lägerelden en mörk kväll i november! Men ni förstår ju själva att jag inte var där med vem som helst utan ett av kjugeskogens väsen, en mytomspunnen man och klättrare.
Nåväl, när historien börjar befinner vi oss vid Matador, jag har börjat värma upp på sprickan och två goa juggar med avsikt att testa kon har kalvat. Under tiden som jag värmer upp händer det! Geologen och han som har blivit utnämnd till bleausard av bleausarderna själva börjar att betrakta en linje, han tittar och känner, luktar och beundrar. När han är klar säger han: - Denna skall jag klättra idag, Zigge.
Så självklart och så starkt att jag nästan faller på utsteget av sprickan. Sagt och gjort så börjar han snöra av sig skorna, kavlar upp sina alpinistbyxor och drar på sig friktionsskorna; Tenaya Aqua +. Dessutom lägger han in en snus (ettan) och tar av sig tröjan, en signal om att denna geolog och man som blivit utnämnd till bleausard av bleausarderna själva verkligen menar allvar!
Han sätter sig vid stenen, ty det är en sittstart. Samma besvärliga start som för två goa juggar. Så följer han den tyliga sprickan snett upp åt vänster och tar en liten, liten, stackars crimp med vänsterhanden (det är där alla, utom geologen som blivit utnämnd till bleausard av bleausarderna själva, vill ha högerhanden!). Vad han gör sen och vad jag alltid kommer att bära med mig i mitt hjärta är något underbart och vacker, det är skört men ack så kraftfullt. Ja, det är ett av dessa få magiska ögonblick i ens liv som man efteråt är osäker på om man upplevt eller fabulerat.
Men vad gör han då? Han, mannen som är geolog och utnämnd till bleausard av bleausarderna själva, korsar. Han korsar gott folk! Sen är det som att spatsera i parken för honom, han som är geolog och blivit utnämnd till bleausard av bleausarderna själva. Allt detta finns dokumenterat, undertecknad filmade genomförandet. Men tyvärr kan vi inte visa filmen här på grund av rättighetsskäl (Vår juridiska avdelning arbetar förbrilt med att finna en lösning och vi hoppas att kunna publicera inom en snar framtid).
Problemet som så magiskt genomfördes heter två små greker och är väl egentligen inte så magiskt. Men idag, på denna dag gjordes det med en kors som för mig är det mest magiska jag sett, hört eller läst sen porten till diagongränd öppnade sig för Harry och för det älskar jag dig geologen och mannen som av bleausarderna fått tillåtelse att kalla sig bleausard, för det älskar jag dig.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Korsade han! Det var något av det værsta jag hørt detta årtusendet allt annat som presterats sen mænnsikan kom på iden att klættra på sten kænns blekt och utan betydning. Han drar till med en korsning i det læget, en korsning helt otroligt! Måste smælta det hær øver helgen, næstan så att man ska lægga skorna på hyllan ty det ær svårt att toppa något sådant. Han korsa... Herrejævlar
/Taggen

lajfstajl sa...

fantastisk læsning. det ær en stor dag før Kjuge, Sverige, Værlden! Ska garanterat stånga mig mot denna ny testpiece næsta gång.

Anonym sa...

Jag har fått bakgrundshistorien av den mytomspunne geologen själv till varför den här filmen aldrig, ALDRIG, kan släppas. Och jag respekterar den. Men hoppas ändå...
/J

Anonym sa...

Tänk at t han korsade..

Anonym sa...

så berätta varför filmen aldrig får sverigepremiär! /A.