måndag 2 november 2009

Säsongspremiär

Igår hade jag en inofficiell smygpremiär av utesäsongen. Lite sent kan tyckas, men jag lyckades tajma utmärkt stick med ett stort, uppdämt klättersug. Planen var att i ensamhet ägna mig åt lite välbehövlig förnedring och självförakt i syfte att finna motivationen att komma igång med träningen igen. För att inte riskera att hänfalla åt softa slabbar (där en ansenlig vikt måste ses som en fördel eftersom man då står stadigt på fotstegen) så begav jag mig inte till mysiga Kjuge utan till den alltid lika branta och skräckinjagande Hultastenen. Dessutom var sannolikheten minimal att stöta på någon som kunde bevittna min förnedring, eftersom Hultastenen fortfarande inte verkar ha fallit "populationen" på läppen. Att regnet hängde lite i luften gjorde ju inte saken sämre, då lite fukt på greppen alltid är ett godtagbart alibi för en undermålig prestation.

Planen sprack direkt när jag väl på plats kunde konstatera att jag inte skulle bli ensam. Både Kristian från Malmö och Johan med vänner hade tagit sig dit för att fånga den svårflörtade "Mamma Mu". För att inte verka helt asocial hängde jag på i jakten och det kom tyvärr att bli en riktigt rolig session i trevligt sällskap. När sen sticket var perfekt och jag till slut lyckades skicka, så var ju hela dagen förstörd. Det blir aldrig som man tänkt sig...


Det var en gång för länge sen... (dagsflash utan spot)

Kristian var också riiiiiktigt nära att skicka "Mamma Mu", men nära skjuter som bekant ingen kossa. Efter att vi båda spillt ytterligare lite krut på en annan kossa ("Bo-Ko") lade vi våra sista krafter på "den där sprickan som ligger på baksidan av det lilla blocket bredvid Hultastenen". Med sittstart, definierade startgrepp (två tydliga sidotag), dubbeljam i fingerspricka (aj!), dyno till kanten och en riktigt avig mantlig så bjöd problemet på både mer motstånd och underhållning än man kunde först kunde ana. Efter många försök och en helhjärtad insats lyckades Kristian trolla sig upp för "Copperfield" med en meriterande förstabestigning. Kristian föreslog ödmjukt slashgraden 6C/7B men jag lägger utan tvekan min röst på 7B. Men så suger jag också på jam...

Förstabestigningen av "Copperfield", 6C/7B

1 kommentar:

Tobbe sa...

vad trevligt att du klättrar igen :D
kjuge i helgen?