måndag 6 oktober 2008

Länge sen sist…

Ok, så sen sist har jag alltså varit och klättrat i Ggb där vi tyvärr fick oförtjänt dåligt väder och blev inneregnade på Fabben. Det behöver i och för sig inte vara så dåligt, fick göra förstabestigningen av det numera klassiska plastproblemet “Kjugekull”. Grad ca 8B?
Said försökte också kicka igång mig inne i trärummet där jag blev utomordentligt förnedrad. De säger att det är en teknikfråga och att det blir bättre men jag kunde för strake inte göra ett enda move på deras stegar… Ugh.

001 Martin och Said, talk the talk…

Efter detta åkte jag hem till Skåne för första gången på länge. Målet var en Sverigecuptävling i Helsingborg i lördags. Flitigt påhejad lyckades jag ta hem förstaplatsen och blev faktiskt riktigt ställd. Hur kan det komma sig att jag tränat boulder i 9 år och trots det sällan känt mig så fresh och utvilad inför final. Har klättrat nästan uteslutande rep i lite över en månad nu och den enda slutsatsen som kan dras är väl att konceptet för bouldertävlingar är lite märkligt. Den som gynnas i en bouldertävling är inte den som kan göra det hårdaste movet utan snarare den som kan göra flest move på medelnivå… Nytt koncept efterfrågas! Gärna med möjlighet att träna in problemen i förväg så man verkligen kan klämma fram de absolut mest crazy moven.

Dagen efter tävlingen var jag tillbaka på gamla jaktmarker och fick mig ett riktigt gott pass på kära Väggen II i Lund. Många klassiker var där och det var riktigt go stämning.

DSC_0003 Två av mina absoluta favvoklättrare :)

Idag väckte Lill-Erik mig och hetsade om Kjuge. Nån timme senare rullade en bil in framför ytterdörren och vi var så svinigt taggade. Utöver Erik var Klarran och Martin Fransson med. Vi fick en fantastisk dag med solsken och runt 10 grader. Ultra!

DSC_0027 Andreas Klarström på Matador.

För ovanlighetens skull fick jag ticka på Kjuge. Jag lyckades efter många års slit göra Adamntium original way. Jag tycker helt klart den håller 7C och det får stå för mig…

DSC_0036 Adamantium 7C (B+)

För att avsluta dagen gick vi till Eriks “La Bohême” 7C (?) där jag på ca 20 press blev avspottad från toppen gång på gång. Till slut grät fingrarna och jag var tvungen att lägga ner då jag knappt kunde hålla i startgreppen längre. Sista fallet var också lite väl crazy. Nästa gång, då jävlar! Kan rekomendera problemet till alla som älskar så svinigt vassa ny-nypiga crimpar och höga fotsättningar med tillhörande höftrockningar.

Peace…

5 kommentarer:

Anonym sa...

jag tyckte det var väldigt trevligt av dig att klättra caspersens arete i för stora lånade skor med strumpor i bara för att visa oss betan i uttoppningen :)

Anonym sa...

Jag tycker också att adamanyium är och var 7C, och det står för mig!

Samuel

Jimmy sa...

Håller med i både Adamantium och tävlingsformatsfrågan.


Jimmy

Anonym sa...

aaaaaaa nu fattar jag
/ny-nypet

Anonym sa...

Jag tyckte att den höll 7C när jag skickade den för 5-6 år sedan, men blev utbuad av polarna eftersom det skulle betyda ett alltför stort poängtilskott till scorecardet...