måndag 13 oktober 2008

De gamle de kan

I torsdags var jag, legendaren Lind och stjärnskottet Micke på kjuge. För er som inte vet vem Micke är så kan jag passa på att berätta att han är Karlskrona Bergsportsförenings nya påläggskalv. Han har klättrat i drygt ett halvår och redan klarat av klassiker som Mödomsrovet, Persons dyno och Sick dynamique. Attributen är lång, stark som få och tatuerad in absurdum (snyggt men risken att bli tagen av lampskärmsletare blir ju inte direkt mindre!).
Vi började på Caféblocket denna halvfuktiga dag, det var uppehåll men enligt Alwmark låg luftfuktigheten högt över önsvärda nivåer, på ca 90%. Jag är sedan ett tag tillbaka inne i en klassikerjakt så jag var sugen på Gastónaréten, som jag trots idogt hängande på kjugesten missat. Jag blev glatt överraskad över utstegets känslighet och rekommenderar gärna problemet för andra som kan ha missat det. När jag ändå var i farten med att bredda min kjugekunskap så tänkte jag att det var passande att riva av Flaming star, som jag tidigare bara testat som ett sista problem och när jag varit utan de små gröna armtrollen. Även detta är ett superfint problem som kan rekommenderas starkt.
Med all respekt för Stjärnskottet Mickes och mina prestationer en dag som denna så måste de ändå ses på en stor parentes när jag ser tillbaka på hur dagen kom att utvecklas. För efter det att vi "young-ones" ¨fått leka av oss så ledde alla vägar fram till dagens stora händelse. Legendaren Lind tog sig upp för Lithium! Kanske var det så att han blev inspirerad av mötet med problemets förstebestigare, Jonas Fajersson (en legend) som vi tidigare under dagen imponerats av när han berättade om sin nytur El Capitán på projektstenen i Torsebro. Eller så är mannen bara stark nog och bra på att bouldra. Hur det än står till med det så var det ett sant nöje att bevittna bestigningen och det är väldigt stort att ha fått vara med om ett så magiskt ögonblick.
Slutligen så kan jag inte annat än att förundras över dessa starka "gubbar" som presterar år efter år och gör svårare och svårare bestigningar. Så tack! Ni inspirerar och motiverar, utvecklar och uppmuntrar!

1 kommentar:

Anonym sa...

Va roligt!
Grattis Patrik!