söndag 8 november 2009

Blöt dag.

Åkte tidigt från Köpenhamn för att komma ut och få en hel dag på Kjuge. Väderprognosen lovade sol och goda temperaturer. Tyvärr visade det sig vara en sån dag där det inte räcker med att toppen av blocket man ska klättra på är blött, utan faktiskt hela stenen, varenda kvadratcentimeter av den...

Vi gav däremot inte upp utan jobbade snabbt igenom Rockstar, första gången för både Rasmus och Kim, och drog oss sen ner mot ängarna. Jag lyckades göra en minst sagt dramatisk förstarep av Cheezes där jag desperat slidade omkring uppe på toppen. Det är faktiskt ett ganska häftigt problem som kräver bland annat balans, knoppcrimpkapacitet över det vanliga samt en riktig de luxe Kjugemantling. Förstabestigningen gjordes av Harald 2002 (?) och han satte då graden i 7B. Jag skulle vilja säga att den nu klättrats av en mycket bättre klättrare på ett mycket bättre sätt :) Graden stämmer nog ganska bra, det skulle kunna vara så att den förtjänar ett + också men om 7 år när näste man tar sig upp vet vi mer.

Kalle out..

4 kommentarer:

lajfstajl sa...

haha oj, jag förstod först nu att du faktiskt gav mig en komplimang i ditt senaste inlägg Harald. trodde det var en pik :) haha. ok jag ber om ursäkt. harald är en bättre, hårdare, tekniskare, starkare, biffigare, crimpigare, sloperigare, campusigare, snyggare klättrare än vad jag är! så!

Tobbe sa...

kjuge till helgen coach?

Harald sa...

Ja komplimanger är komplicerat i en värld fylld av klander. :-)

Stort grattis till första(?) reppen! Själv gjorde jag den i full storm med perfekt stick. Men det går tydligen lika bra i >100% luftfuktighet... Följaktligen är Kalle en finare, sändigare, commitigare, powrigare, komplettare, hard coreigare, otjockare och roligare klättrare än vad jag är!

Erik Grandelius sa...

Men framför allt är han en mycket mer komplex människa.