torsdag 1 januari 2009

Nyår på Kjuge

Det var en fantastisk kall dag med riktigt bra stick. Jag, Oskar, Johanna och Johan var ute och drog nytta av det. Fick känna på alla mina gamla projekt, kändes fantastiskt :)

DSC_0042mod

Sonic sittstart (projekt)

Började med att känna igenom Sonic sittstart, har under de senaste månaderna undrat om jag kanske överdrivit i mitt gradspekulerande att den skulle vara 8A+. Efter att ha känt på den igår är jag inte så orolig för det längre. Jag tror den är solid. Problemet börjar med tre moves som är ca 7B+, därefter kommer ett flytt som jag bara lyckats göra en gång som jag tror är ca 7C+/8A och därefter kommer ståstarten 7B+. Slutgiltig grad: 8A+(?). Det återstår att se när jag väl fått ihop det.

Efter Sonic kände jag igenom alla moven på Huggsexa sittstart. Där skruvar man åt tumskruvarna ett par extra varv jämfört med Sonic. Alla moven utom ett är gjorda men det movet som jag inte gjort är jag osäker på om jag kan göra alls. Lyckades med lite powerspot men det gör verkligen hela skillnaden. Hela problemet kommer att bli ett av Kjuges häftigaste och därmed även ett av de häftigaste hårda problemen i Sverige, enligt mig. Riktigt fett.

Efter Huggsexa gick vi till Lithium för att klura ut sekvensen på lågstarten igen, vi var riktigt trötta i fingrarna men nu har jag en go beta som funkar för mig. Oskar gör lite annorlunda men det ser också bra ut. Häftigt problem. Insåg att jag inte skulle kunna få ihop det för jag var för trött så började känna på direktutsteget som Martin Möller aka Nuggi satte upp för ett tag sen. Om man kan tänka sig att ett problem skulle vara perfekt utformat för Martin efter all hans träning på svampen i DTU så är det detta. Jag kan riktigt höra hans röst i huvudet medan jag patetiskt hänger och dinglar och inte kan röra mig. "Kom nu mand! Det er slet ikke svaert" ;) Kort sagt, problemet är HÅRT... och COOLT! Alla som bölar över att allt är så vasst på Kjuge när de kommer ner och att det är därför de inte kan skicka hårt borde gå och slita på den här babyn. Martin satte den i 8A men efter lite konferering visar det sig att den kanske håller 8A+ också. Kom igen! Repetera!

Johan Alvehus gjorde en god insats när han skickade I en värld full av klander trots ett nasty fall där han slog bakhuvudet några minuter tidigare. Gott att se den glädjen som sprutade ur honom när han äntligen satt på toppen. Det är vad det handlar om.

Efter detta gick vi till Stearin och Vaselin för att få lite goa moves och kunna fota lite.

DSC_0026mod

Vaselin 7A

DSC_0113mod

Oskar på Stearin 7B

Eftermiddagen rundades av på Max (såklart) och sen var det raka vägen hem och ut i natten. Har varit sängliggande hela dagen och bara njutit av min inaktivitet, men nu räcker det nog. Kjuge imorgon någon?

2 kommentarer:

Nuggi sa...

haha yes, you have still much to learn my young padawan. Har du den rette beta på Lithium direct? Der skal bare trænes på svampen i pk ;)

Anonym sa...

Lycka till med dina projekt Calle! Om du tröttnar på att spottas av SS huggsexa så kan du köra vända runt ett halvt varv och göra Långkalsong istället ( starta i Y- front gör sedan traversen baklänges och upp).
Hade varit kul att höra någons åsikt om det problemet.
Nilstorp