fredag 25 september 2009

Funky Fruberget

Idag var vi på fruberget med siktet inställt på soulfly. Vi såg fram emot lite brant klättring på större grepp eftersom gårdagens session på björnblocket hade lämnat våra fingertoppar i ett allt annat än önskvärt skick. Efter att fredrik visat sekvensen och jag kollat in några av kalles försök hade jag min plan klar. På mitt flashförsök lyckades jag hålla mej lugn och kunde hyffsat stabilt nå toppen. Tack vare alla kneebars kan det tilläggas.
Efter det gjorde Kalle ett bra försök och skulle precis hålla pendlen på toppslopern när jag gav honom en rejäl dab. Han klättrade till toppen men inte kosher. Dessutom fick han på samma försök tillbaks en gammal smärta i biceps, inte kul.
Efter det gick vi bort till cavemanväggen för att testa ett projekt som fredrik tidigare hade kollat in. Problemet går i ett sjutiograders överhäng och börjar ståstart från ett klockrent underkling. Första movet är ett långt drag till ett slopigt grepp från en hellhook som sitter ganska dåligt; den lossnar när man får tag i slopern. Därefter sätter man upp tån där hälen satt innan, lägger vänster häl bredvid vänster hand, gör en funky invridningmed höger tå och faller in med vänsterhanden i en liten spike som man tar som underkling. Från den gör man en desperat slap med höger till en bra list ovanför kanten. Sen gör man en avig match på krimpen och skickar höger till jug. Urtoppningen är lite läskig och mossig men lätt.
Efter att sekvensen var klar samlade jag mej för ett press. En sak som jag strävar efter när jag bouldrar är förmågan att kunna knyta ihop problem när man väl vet vad man ska göra. Allt för många gånger har jag misslyckats för att jag inte koncentrerat mej fullt på varje försök, och därigenom tröttat ut mej innan jag lyckats få till något riktigkt bra försök.
Så jag samlade mej inför första ordentliga försöket och gav allt. Det betalade sej och och jag lyckades göra förstabestigningen av Ancestors tale, 8A.

2 kommentarer:

Johan W sa...

Gött jobbat erik!

Tobbe sa...

mäktigt och episkt erik :D