tisdag 12 augusti 2008

Längs Krösnabanan...

...färdades idag undertecknad och legendaren Lind. Efter ett bortregnat försök till klättring vid Anglestues grottsystem bestämde vi oss för att åka på stensightseeing i och kring Karlskronas kuperade terräng. Första anhalten var vid ovan nämnda bana, det är en del av blekingeleden och således inte alls någon bana utan snarare en vandringsstig (som man kan bila på). Nåväl längs denna väg, som är ett par kilometer, följer en tät skog på ena sidan och Nättrabyån på andra. I denna magiska skog har inlandsisen alternativt någon stensamlare valt att samla en ofantligt stor mängd flyttblock. Dessa hittades av legendaren Lind under diverse hembesök i arbetet och hittills har detta paradis varit för hans ögon endast. Men idag mötte jag dessa stenar ifrån bilens säte, jag satt med öppen mun , häpen min och trodde inte mina ögon. Det fanns fanimig sten precis överallt, inte bara små otillfredsställande stenar utan stora, fina med tydliga linjer i vid vart och varannat ögonkast. Både jag och legendaren Lind häpnade och samlade oss inte i tid för att föreviga dessa stenar på bild utan ni får ta zigge på orden… (däremot är ni hjärtligt välkomna att kontakta mig för vägbeskrivningar och annat). Vårt nästa stopp, som mycket väl kan vara fårastenarna (nedan), hamnade dock på bild. Inte i höjd med kluvna, dock inte så långt ifrån.





Legendaren Lind visade sedan mig sina två guldägg: Gnetteryds stutar! Två oerhört vackra stenar med oändlig potential. Vad gäller access så har vi inte ännu tillfrågat markägaren, dock har vi via omvägar hört att det skall vara ok att klättra här. Ett annat frågetecken är att stenarna är naturminnen och jag vet inte hur det är med rensning och liknande än. Jag låter bilderna tala för sig själva.









Här är två andra vidunder som lyckades fastna, dessa ligger en fjärdingsväg från stutarna.


7 kommentarer:

Anonym sa...

Jøssses Zigge!
Det hær ser ju sviningt grymt ut. Vi kanske skulle ta en avstickare till Kållekrona nær vi kommer till Kjuge...

zigge sa...

Ja det är klart ni skall komma hit. Vi kan börja här. Hoj

Gustav sa...

Verkar som att det får bli ett eller två besök i Karlskrona i höst!!!

Gustav sa...

Verkar som att det får bli ett eller två besök i Karlskrona i höst!!!

Anonym sa...

Kolla in videon på la bohéme på walkers blog,http://kearneyjourney.blogspot.com/

Anonym sa...

ser J Ä T T E F I N T ut, var ligger det ? närmsta ort ??
nilstorp

zigge sa...

Karlskrona ligger ju bara ett par mil bort, men annars är Alnaryd en lite mindre ort som kan vara riktmärke.